arculattervezés

Arculat – 4 TIPP a grafikussal való sikeres együttműködéshez

Néhány tipp, ami segít a legtöbbet kihozni a tervezőgrafikussal való együttműködésből.

Először is tisztázzuk:
Mit is csinál egy tervezőgrafikus?

A tervezőgrafika az alkalmazott grafika egyik ága. A tervezőgrafikus formába önti, vizuális képpé alakítja a közvetíteni kívánt gondolatokat.

Rendszerint megrendelésre dolgozik, munkája során ötvözi kreativitását a megrendelő ízlésével. Előre felállított kritériumok szerint tervezi meg egy márka vagy egy termék megjelenését, összhatását (logó, színek, betűtípusok, formavilág stb.)

#1 TIPP: Keress olyan grafikust, akinek a stílusával azonosulni tudsz.

Nézd meg a portfólióját,  érdeklődj, hogy mennyi tapasztalata van, milyen jellegű munkákat szokott vállalni. Nem kell, hogy értsen szakmádhoz, de annál fontosabb, hogy könnyedén bele tudjon illeszkedni az adott hangulatba. Például egy női kozmetika logójának megtervezéséhez nem biztos, hogy egy férfi grafikust választanék, mert valószínűleg távolabb áll tőle ez a világ. Egy letisztult logó megtervezésére nem feltétlenül egy rajzosabb mintatervezéssel foglalkozó grafikus a legjobb választás.

Arculattervezéshez ne a barátnődet válaszd, aki szépen tud rajzolni, hanem inkább keress olyan szakembert, akinek ez a profilja. Külső szemmel nagyon nehéz átlátni a grafikus szakma rendkívül szerteágazó rendszerét, mivel nagyon sok műfaja van. Ezek részben átfedésben vannak egymással, de közelebbről megvizsgálva teljesen más kompetenciákat igényelnek. Aki például illusztrációk készítésében erős, vagy a képmanipulációban, nem biztos, hogy elegendő szaktudással és gyakorlattal rendelkezik egy cégarculat kiépítéséhez

#2 TIPP: Az olcsóbb nem mindig jobb - találd meg a legjobb ár-érték arányt!

Az arculattervezés lényegében egy prémium szolgáltatás: azért adsz ki pénzt, hogy minőségibb legyen a megjelenésed, ez által magasabb áron tudd kínálni termékeidet/ szolgáltatásaidat. Arculatot, logót tervezni csak hosszabb távra érdemes. Vagy csináld jól, tegyél bele pénzt és energiát vagy inkább hagyd későbbre. Olcsó húsnak híg a leve. Ez olyan, mint amikor megveszel egy pár ezer forintos nyári cipőt: jó választásnak tűnik, mert olcsó, de a minőségi cipővel ellentétben pár hét után tönkre is megy.

stock vs logótervezés személyre szabva felichart design Keresztes Felícia

#3 TIPP: Már az elején tegyétek egyértelművé a vállalás részleteit.

Fontos tisztázni, hogy pontosan mi tartozik bele az árba, így egyik fél se fog idő előtt rossz szájízzel búcsút inteni a másiknak.

Én mindig előre meghatározom az első tervvariációk és a változtatási körök számát. Egyrészt szerintem sokkal nehezebb választani 10 különböző terv közül. Ha pedig korlátlan a változtatási körök száma, akkor tudat alatt a te részedről sem motiváló és egy végeláthatatlan változtatási folyamat veszi kezdetét. Egy 20. módosítási körön átesett logótervnél lehetséges, hogy az alapkoncepció volt rossz választás. 

Másrészt, a grafikusnak sem mindegy, hogy 10 vagy 50 órát dolgozik egy baráti áron kínált logón. Egy lelkes tervezővel könnyebb együttműködni. Persze, előfordul, hogy a megjelölt körökön túl még egy picit csiszolni kell a terven, de a felmerülő többletköltséget is előre egyeztetve működőképes a dolog. 
Arculattervezés 1 nap alatt? Persze, lehet ilyet is. Vállaltam már én is „tegnapra kell” feladatokat. De biztos vagyok benne, hogy több idő ráfordításával jobb eredmény születik, mert több lehetőség van a projekt (és egymás!) megismerésére.

#4 TIPP: Ossz meg minden információt!

Minden tervezési folyamat alapja az előzetes egyeztetés. Azzal tudod a legjobban segíteni a közös munkát, ha minden lényeges információt megosztasz vállalkozásoddal kapcsolatban, hogy a tervező minél jobban megismerje profilodat, céljaidat

Készülj fel előre, próbálj meg fejben minden fontos információt összeszedni! Keress inspirációkat, mert a képi megjelenítések vagy a legegyszerűbb vázlatok is gördülékenyebbé tehetik a tervezési folyamatot. A kiváló végeredmény kulcsa a jó kommunikáció!

Ha van kedved, inspirációgyűjtéshez nyugodtan kísérletezhetsz stocklogó oldalakon, de a tényleges tervezést hagyd egy szakemberre, aki figyelembe vesz minden számodra fontos szempontot.

Ha teheted, gyűjts ellenpéldákat is. Érdemes végiggondolnod, hogy van-e olyan szín, vagy formavilág, amit kifejezetten nem szeretnél a terveken viszont látni.  Sokszor tapasztalom, hogy ha valaki egyszer már „pórul járt” egy grafikussal, akkor nem szívesen mutatja meg a sikertelen végeredményt, mert “nem akar befolyásolni”. Ez egy nagyon rossz gondolatmenet.  Hogy megint egy banális példát hozzak: ha vendégségben kávéval kínálnak, és nem mondod meg előre, hogy te cukorral iszod, akkor ne csodálkozz, hogy keserűn kapod.

Végezetül pedig, mindig gondolj, arra hogy a grafikus sajnos nem gondolatolvasó, nem ismer téged. Csak abból tud táplálkozni, amit megosztasz. Ne félj kérdezni a munkával kapcsolatban, hiszen a részletek tisztázása segíti a munkát mindkét fél számára.

Címkék:

arculattervezés

Szia!

Csató-Keresztes Felícia vagyok, 2010 óta foglalkozom grafikai tervezéssel. Küldetésem, hogy
a minőségi logó- és arculattervezést
a kisvállalkozások számára is elérhetővé tegyem.

Kövess engem!

Olvasd el ezt is! >>