arculattervezés
5 kérdés, amit fel kell tenned magadnak, mielőtt arculatot terveztetsz
Ha saját vállalkozást indítasz, fontos, hogy feltedd magadnak a megfelelő kérdéseket. Ebben a blogbejegyzésben 5 kérdést gyűjtöttem össze neked, amelyekre érdemes időt szánnod.
1. Mi a márkád fő üzenete?
Ha például sportfelszereléseket forgalmazol, akkor a márkád üzenete lehet az egészség és az aktív életmód fontossága. Emellett a termékek különleges és vállalkozó szellemű megközelítése lehet az, hogy bátorítják a vásárlókat arra, hogy merjenek többet sportolni és új edzésformákat kipróbálni.
Te milyen üzenetet szeretnél közvetíteni az ügyfeleid vagy vásárlóid felé? Hogyan szeretnéd, hogy a márkád megjelenjen a világban?
Ennek a mondatnak a megfogalmazása kulcsfontosságú, többek között azért is, hogy az arculatod úgy alkossuk meg, hogy az vizuálisan is tükrözze vállalkozás személyiségét.

2. Ki a vállalkozásod célcsoportja?

Az az igazság, hogy egyetlen üzlet sem vonzhat mindenkit. Idő- és energiapazarlás ezzel próbálkozni.
Ha megfogalmazod, hogy mely célcsoportot szeretnéd elérni a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, akkor már könnyebb dolgod van, hiszen stílusoddal, üzeneteiddel és megjelenéseddel kifejezetten őket tudod megcélozni.
A cél az, hogy a vállalkozásod szimpatikus, rokonszenves legyen, az ideiális ügyfeled magának valónak érezze azt. Például kezdő személyi edzőként teljesen máshogy kell megszólítani a jómódú, középkorú szingli nőket, mint a középiskolás sportolókat.
A célcsoport megismerése segít abban, hogy az arculattervezés során pontosan eltaláljuk a megfelelő stílust, hangulatot és a számukra vonzó design elemeket.
3. Mik a vállalkozásod erősségei?
A siker eléréséhez fontos, hogy tisztában legyél a vállalkozásod előnyeivel. Azt jelenti, hogy tudod, mi az, amiben jó vagy és ezt a hasznodra tudod fordítani. Ezek az erősségek segítenek megmutatni az embereknek, hogy miért érdemes veled üzletet kötniük. Ez lehet bármi, amiben vállalkozásod kiemelkedő (például innovatív termékfejlesztés, gyors ügyfélszolgálat stb.)
TIPP: Mutasd be ezeket az előnyöket az ügyfelek szemszögéből! Számukra milyen előnyökkel járnak ezek az erősségek?
Például: Az innovatív termékfejlesztés által a vásárlók több és jobb minőségű termék közül választhatnak, amelyek új funkciókkal és technológiával rendelkeznek, így jobban ki tudják elégíteni az igényeiket.

4. Kik a versenytársaid?
Azért fontos a versenytársaid feltérképezése, hogy jobban megértsd a piacot és a potenciális vevőidet. Ismerd meg, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, hogyan kommunikálnak és hogyan érnek el sikereket. Ezáltal jobban felkészülhetsz a versenyre és kiemelkedőbbé válhatsz a szakmádban.
TIPP: Ne félj a versenytársaktól, hanem használd őket motivációnak és inspirációnak az fejlődésedhez.
Arculattervezés során igyekezz egyedi megjelenést kialakítani, mert egyedül így fogsz megjegyezhetővé válni.
5. Milyen értékeket és elveket képvisel a vállalkozásod?

Az arculatod csak úgy lesz önazonos, ha az általad fontosnak tartott értékeket és elveket tükrözi. Az értékeiden és elveiden alapuló arculat azon kívül, hogy erősít téged, hűséges ügyfeleket fog vonzani.
TIPP: Írd össze te is értékeidet és jelöld be azokat, amelyek a célcsoportod szempontjából hasznosak lehetnek.
Például: A fenntarthatóságra épülő étterem tulajdonosaként fontosnak tarthatod a minőségi, helyi alapanyagok felhasználását, az etikus élelmiszertermelést, valamint a környezetvédelmi szempontokat.
Arculattervezés során ezekhez az értékekhez tudjuk társítani a vállalkozásod arculati színeit. A fenti példánál maradva, ha a fenntarthatóságot szeretnénk vizuálisan megragadni, használhatunk természetes és földszíneket. Például a zöld a természetességet és környezettudatosságot jelképezi, a kék a tiszta vizet és az egészséget szimbolizálja, míg a barna és a szürke a földhöz és a természethez kapcsolódik.
Tudom, hogy elsőre nem is olyan könnyű megválaszolni ezeket a kérdéseket, de sajnos előbb vagy utóbb szükséged lesz rá. A vállalkozásod fejlődéséhez elengedhetetlen, hogy tisztában legyél a célközönséged igényeivel és preferenciáival, valamint a versenytársaid tevékenységével és piaci helyzetével. Fontos, hogy egyértelmű üzenettel és jól definiált értékekkel rendelkezz, valamint kiemeld az erősségeidet, hogy versenyképes maradj a piacon és folyamatosan fejlődni tudj. Ezek az elemek segítenek hatékonyan kommunikálni, termékeid és szolgáltatásaidat megfelelően pozícionálni, valamint hosszú távon sikeres vállalkozást építeni.
Ha időt szánsz arra, hogy mélyebben megismerd vállalkozásod történetét és az általad sugározni kívánt személyiségét, egy új szintre emeled márkád megértését, így tudatosan hozhatsz annak külső megjenelésével kapcsolatos döntéseket.
Ne feledd: minden vállalkozásnak van márkája. Még annak is, aki soha nem hozott meg még egyetlen tudatos márkaépítési döntést sem. A gondozatlanul hagyott márka sokat árthat a vállalkozásnak.
Remélem segítségedre volt ez a blogbejegyzés. Sok sikert kívánok!
2024.06.17.
Címkék:
arculattervezés

Szia!
Csató-Keresztes Felícia vagyok, 2010 óta foglalkozom grafikai tervezéssel. Küldetésem, hogy
a minőségi logó- és arculattervezést
a kisvállalkozások számára is elérhetővé tegyem.
Ha szeretnéd, hogy neked is segítsek, lépjünk kapcsolatba!