tippek

Hogyan válassz kisvállalkozóként márkanevet? (Feladatlappal)

Vállalkozóként a márkanév választás izgalmas, de egyben kihívást jelentő feladat is. Az alábbiakban néhány támpontot és ötletet szeretnék megosztani veled, amelyek segíthetnek az önazonos márkanév megtalálásában, illetve bemutatok különböző márkanév típusokat is.

1. Hogyan fogj neki a márkanév választásnak?

Először is, fektesd le az alapokat és könnyebb dolgod lesz. Például gondold át, hogy mit szeretnél képviselni és milyen üzenetet szeretnél közvetíteni a célközönséged felé. Készíts egy listát azokról a kulcsszavakról, amelyek összefoglalják a terméked vagy szolgáltatásod lényegét.

 A másik fontos lépés, hogy mielőtt ötletelni kezdesz, mindenképpen végezz kutatást! Nézz szét, hogy a konkurenciáid milyen neveket használnak és az iparágadban milyen márkanevekkel találkozol.

Blog Hogyan válassz márkanevet

2. Az ötletelés fázisában használhatsz online névgenerátort is.

Az interneten elérhető néhány weboldal, amely segítségedre lehet a névválasztásban, vagy legalábbis jó kiindulópontot adhat.

A gyakorlatban úgy működik, hogy megadsz néhány kulcsszót vagy preferenciát, és a generátor algoritmusok segítségével különböző névjavaslatokat kínál. 

 A névgenerátorok használata segít kreatív ötletek felfedezésében, ráadásul nagy részük ingyenesen elérhető. Érdemes ötletet meríteni belőle. Ilyen (angol nyeltudást igénylő) weboldalak például:

  • Namelix
  • Business Name generator
  • Shopity Business name generator

3. Milyen típusú márkanév illik a te vállalkozásodhoz?

Gondold végig, hogy milyen típusú névvel tudsz azonosulni. Gyűjts olyan példákat a nagyvilágból, amiknek tetszik a hangzása. Itt már nyugodtan szakadj el a saját területedtől. Ezután írd össze, hogy milyen nevek rezonálnak veled és azt is próbáld megfejteni, hogy mi fogott meg bennük.

A márkaneveket különböző kategóriákba tudjuk sorolni.

  • lehet leíró jellegű név, amely egyértelműen utal a termékedre/szolgáltatásodra (például: OnlineKönyváruház).
  • formálhatod a saját nevedből is (angol példa: Smith’s Bakery)
  • lehet kombinált név, ami két vagy több szó összevonásával van megalkotva (pl: FelichartDesign).
  • választhatsz betűszót, vagyis a szavak kezdőbetűinek felhasználását, például a cégnevedből alakított rövidítést (pl.: GE – General Electric vagy GLS, General Logistics Systems)
  • Megnyerő választás lehet az alliteráló név: amikor kettő vagy több szó kezdete összecseng (pl.: Coca-Cola, Brand Birds). A hangzás hasonlósága miatt rímel és dallama van, ezáltal könnyű megjegyezni.
  • Másik jó választás egy olyan fiktív név létrehozása, amely nem jelent semmit, de jól hangzik. (pl.: Google, ami egyébként a googol matematikai szó elírásából született) Ne félj kreatívan játszani a szavakkal, mert új szavak alkotásával igazán egyedivé teheted a márkádat. Ha külföldi szót szeretnél használni, mindenképpen nézz utána a jelentésének, vagy írd be a keresőbe! 

4. Tesztelés! Tesztelés ! Tesztelés!

A fentiek alapján, az általad összeírt ötleteket szűkítsd le 3-5 verzióra. Ezután jöhet a tesztelés!

Először is teszteld a választott névötleteket a barátaiddal vagy potenciális vásárlóiddal, hogy lásd, milyen benyomást keltenek! Fontos, hogy a név leírva is nézzen ki jól, de emellett könnyű legyen kiejteni, ne akadjon össze a nyelved közben. Ellenőrizd, hogy a nevek domainje még elérhető-e számodra (például a domain.hu oldalon tudod a foglaltságot ellenőrizni), és csekkold a közösségi média oldalakat is!

A márkanév választása és a logó kialakítása szoros kapcsolatban áll egymással, hiszen mindkettő vállalkozásod arculatának alapvető eleme. A márkanév vizuális megjelenítése kulcsfontosságú, mivel a logó sokszor az első dolog, amiivel a célcsoportod találkozik. 

TIPP: Ha a márkaneved rövid és könnyen megjegyezhető, akkor sokkal egyszerűbb egy esztétikus és figyelemfelkeltő logót tervezni. 

Remélem segítségedre volt ez a blogbejegyzés.

Készítettem egy feladatlapot is a témával kapcsolatban, amit le tudsz tölteni (KATTINTS IDE) és kinyomtatva át tudsz menni a márkanév választás lépésein. Ha esetleg problémába ütköztél a letöltés során, dobj egy e-mail a design(kukac)felichart.hu-ra és elküldöm neked.

Ne feledd: Nem kizárólag a márkaneved fogja számodra elhozni a sikert, mégsem árt, ha okosan választod ki, hiszen márkaneved az arculatod és a marketinged, imázsod szerves részét fogja képezni. 

Sok sikert kívánok!

Címkék:

tippek

Szia!

Felícia vagyok, 2010 óta foglalkozom grafikai tervezéssel. Küldetésem, hogy
a minőségi tervezést
a kisvállalkozások számára is elérhetővé tegyem

Kövess engem!

Olvasd el ezt is! >>