Márkaépítés

Valóban szükséged van logóra? – A dizájn-diagnózis, amit minden vállalkozónak érdemes elvégezni

Nem minden vállalkozásnál ugyanolyan sürgető a céges arculat vagy a logótervezés kérdése – különösen a kisvállalkozásoknál. Van, ahol a céges megjelenés már az első pillanatban döntő fontosságú, és van, ahol nem kifejezetten a profi logó viszi előre az üzletet.

Az alábbi blogbejegyzésben a logótervezés fontosságát járom alaposabban körül, a mikro- és kisvállalkozások helyzetét vizsgálva.  A blog segítségével megvizsgálhatod, hogy a Te vállalkozásodban mekkora szerepet is játszik a logó megléte – vagyis a saját helyzetedre vetítve mennyire sürgető céges arculatoddal foglalkozni.

Felichart Design logóterv – példa arra, mikor érdemes logótervezésbe kezdeni: amikor a megjelenés a bizalom és a felismerhetőség része.

Miért akar mindenki logót?

„Sürgősen szükségem van egy logóra, a többi ráér!” – hangzik el sokszor az egyéni és kisvállalkozó ügyfeleim szájából az első beszélgetéseink során.

Arculattervező grafikusként megértem ezt a gondolkodást, mert, a mindennapok során logók vesznek körül minket: a nagyvállalatok, a kávézók, az alkalmazások – szinte mindenhol profi logó és egységes arculat kommunikálja a márkájukat. Nem csoda, hogy sokan úgy érzik, hogy a saját vállalkozásuknak is azonnal kell(ene).

Logó-kényszer vagy tudatos arculat?

A logó biztonságérzetet ad. Egy látható jelképe annak, hogy „ez már valami komoly”. Sokan azt érzik, hogy logó nélkül a vállalkozásuk még csak „félkész”, és ha lesz egy szép embléma, az majd meghozza a sikert is.

Nekem az a véleményem, hogy a logó önmagában nem sokat ér. Ha nincs mögötte világos cél, üzenet és irány, akkor nem hozza el valódi funkcióját. Az arculat akkor tud igazán működni, amikor már tudod, mit szeretnél kommunikálni, kinek és miért.

Felichart Design logótervezés – illusztráció a logó és tudatos arculat fontosságáról kisvállalkozásoknak

Mikor érdemes belevágni az arculattervezésbe?

Néhány helyzet, amikor az arculat valóban meghatározó:

  • Ha új embereket szeretnél elérni – például online, ahol nincs időd magyarázni, ki vagy. Az első benyomás döntő lehet.

  • Ha nagy a verseny a szakmádban, és szeretnéd, hogy felismerjenek, emlékezzenek rád.

  • Ha prémium szolgáltatást kínálsz, ahol a vizuális megjelenés a bizalom része.

  • Ha a munkád önmagáért beszél – például fotósként, sminkesként, lakberendezőként. Ilyenkor az arculat segít, hogy ne más „vigye el” a képeidet, és veled kössék össze a minőséget.

(Ebben az Instagram posztomban megvizsgáltam a logó szükségességét kisvállalkozói helyzetekre vetítve. Ha érdekel, olvasd el IDE KATTINTVA!)

Logótervezés folyamata a Felichart Designnál – precíz grafikai munka segédvonalakkal, profi arculattervezés kisvállalkozásoknak

Logó nélkül lehet boldogulni?

Természetesen! Személyes ajánlásokból érkeznek az ügyfeleid, vagy Te magad vagy a márka arca? Ebben az esetben a logó inkább értékes kiegészítője a vállalkozásodnak, mintsem létfontosságú elem.
Segít egységet és profizmust sugározni, de a bizalomépítés elsődlegesen így is rajtad múlik.

 

Természetesen! Személyes ajánlásokból érkeznek az ügyfeleid, vagy Te magad vagy a márka arca? Ebben az esetben a logó inkább értékes kiegészítője a vállalkozásodnak, mintsem létfontosságú elem.
Segít egységet és profizmust sugározni, de a bizalomépítés elsődlegesen így is rajtad múlik.

Ha még csak teszteled az ötleted, várj egy kicsit az arculattervezéssel, amíg kikristályosodik, kihez és milyen értékeket szeretnél közvetíteni. Viszont amíg nincs profi, megtervezett arculatod, az egységes megjelenésről akkor is gondoskodnod kell. Egy kusza, rendezetlen, céges megjelenés sokkal többet árthat, mint gondolnád.

Ha még csak teszteled az ötleted, várj egy kicsit az arculattervezéssel, amíg kikristályosodik, kihez és milyen értékeket szeretnél közvetíteni. Viszont amíg nincs profi, megtervezett arculatod, az egységes megjelenésről akkor is gondoskodnod kell. Egy kusza, rendezetlen, céges megjelenés sokkal többet árthat, mint gondolnád.

 

Íme néhány tipp, hogyan nézz ki profin, komolyabb logó nélkül:

  • Használj visszatérő színeket és betűtípusokat minden felületen. Legyen egy színpalettád és ne váltogasd az árnyalatokat!

  • Legyenek saját, profi fotóid rólad és a munkáidról – ezek többet adnak vissza, mint bármilyen stockkép.

  • Gondold végig, milyen hangnemben kommunikálsz, és próbáld tartani mindenhol ugyanazt a stílust.

  • Ha szeretnél valamit, ami vizuálisan összefogja a márkád, egy jól megválasztott, egyszerű  betűlogó vagy monogram is lehet átmeneti megoldás.

Az arculat nem menekül el – ráér akkor, amikor már tudod, mit szeretnél kifejezni vele. Ha mégis gondolsz a logóra, akkor plusz fog jelenteni a bizalom és a profizmus területén, valamint segít abban, hogy a vállalkozásod vizuális megjelenése már ebben a korai fázisban is összeszedett és átgondolt legyen.

A leggyakoribb arculati bakik – amit jobb elkerülni

Ez a rész nem ítélkezés – inkább tapasztalatból mondom, mi az, amit a legtöbbször látok, és amit érdemes messziről elkerülni.

1. Ne tölts le „ingyenes” logót az internetről.
Tudom, csábító, hogy gyorsan legyen valamilyen logód. De a legtöbb ilyen sablonos, gyenge minőségű, és sokszor mások is ugyanazt a logótervet használják. Ráadásul, amikor rajta marad a „smashinglogo” vagy bármilyen vízjel, az sajnos azonnal lerombolja a profizmus látszatát. Egy ilyen logó sokkal rosszabb, mintha nem lenne egyáltalán logód.

2. Ha választanod kell, inkább NE legyen logód, mint rossz logód.
Ez mindig jó szándékból indul, de a végeredmény ritkán működik. Az arculat stratégiai eszköz – nem csak rajz vagy dísz. Egy rossz logó hosszú távon több kárt okozhat, mint amennyi hasznot hoz. 

3. Ne kezdj arculatba, ha még nem tudod pontosan, kiket szólítasz meg.
Ha még tesztelési fázisban vagy, sokkal hasznosabb, ha először megérted a célcsoportodat. Az arculat akkor lesz találó, ha már tudod, kinek szól. Egy hozzáértő szakember először biztosan ezeket a lényeges kérdéseket fogja feltenni neked a tényleges logótervezés előtt.

Komplex arculattervezés kisvállalkozásoknak – logó, póló, levélpapír és autódekor – Felichart Design arculattervezési csomag

A tudatos út – amikor a dizájn tényleg megtérül

Egy szép logó vagy arculat önmagában nem hoz ügyfelet. De egy egységes, jól felépített arculat megkönnyíti, hogy felismerjenek, emlékezzenek rád, és bizalmat érezzenek irántad. Ez az a pont, amikor az arculat már nem csak „dizájn”, hanem stratégiai eszköz és segít abban, hogy felismerhetővé, megjegyezhetővé válj.

Ahogy a vállalkozásod nő, és egyre többen ismernek, az arculatod lesz az a kapocs, ami mindent összetart.

 

A tanácsom: Ne siesd el, de ne is halogasd az arculattervezést a végletekig. Ha most épp a kapcsolatépítés, a tapasztalatszerzés vagy az önazonos kommunikáció a legfontosabb, akkor fókuszálj arra. Ha viszont eljött az a pont, hogy szeretnéd, ha a vizuális megjelenésed is tükrözné a minőséget, amit nyújtasz – akkor érdemes belevágni a tudatos arculattervezésbe. A legjobb arculat mindig belülről indul. Te hozod a tartalmat, én segítek formát adni neki.

Kisvállalkozó vagy? Nézd meg tervezési ajánlataimat IDE KATTINTVA

Vállalkozónőknek szóló arculattervezési ajánlataim IDE KATTINTVA érhetőek el.

Címkék:

Márkaépítés

Felichart Design tulajdonosa, Szabadúszó grafikus kisvállalkozóknak, grafikai tervezés

Szia!

Felícia vagyok, 2010 óta foglalkozom grafikai tervezéssel. Küldetésem, hogy
a minőségi tervezést
a kisvállalkozások számára is elérhetővé tegyem